dimecres, 24 d’octubre del 2012

Reflexió

Després de llegir tres lectures sobre l'Escola, les Competències i les TIC (l'article ¿Competencia digital o manejo de tecnologías? d'Ángeles Abelleira Bardanca; l'article Innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales de Manuel Area Moreira; i  el capítol número nou de ¿Queda descartada la escuela? Futuro de la escuela en la era de los medios digitales) hem fet un debat a classe sobre el paper dels docents entorn de les TIC. La veritat és que ha estat un debat entretingut i, alhora, profitós; han sortit diverses aportacions interessants i que m'han fet reflexionar.

Tant els futurs mestres com els que ja ho són hem de tenir molt present que vivim en una societat dinàmica, és a dir, que està en canvi constant. Això comporta que ens haguem d'anar adaptant  el millor i el més ràpid possible a les noves necessitats de la comunitat. 

Com tots sabem, en qüestió de pocs anys la nostra societat s'ha digitalitzat. Penso que l'escola i els professionals que hi treballen han de donar resposta a aquest canvi, és a dir, no l'han d'ignorar i seguir utilitzant, única i exclusivament, metodologies tradicionals; l'han de tenir en compte i procurar incorporar-lo a la tasca d'ensenyar. Aquests "tenir-lo en compte i incorporar-lo" impliquen que els docents hagin de tenir certes competències dins del món de les TIC i també disposar de recursos. Així doncs, els educadors haurien de...: 
  • tenir un coneixement bàsic sobre el funcionament de les tecnologies.
  • saber-les utilitzar correctament (saber localitzar, organitzar, entendre, avaluar i analitzar la informació que ens ofereix la xarxa). Un mal ús de les TIC pot provocar just l'efecte contrari del que volíem aconseguir. 
  • conèixer quins recursos ens ofereixen i quins poden ser útils per treballar amb els nostres alumnes. 
L'altre tema és la disposició de recursos; moltes vegades, un pensa projectes relacionats amb les TIC per treballar amb els alumnes i es troba amb què l'escola no disposa de les eines necessàries per poder-los dur a terme. Enfront d'aquesta situació, no queda altre remei que  adaptar l'activitat per poder-la realitzar, per exemple, en un altre espai (ex: a la biblioteca del barri, que hi ha ordinadors). Observem, doncs, que no només s'han d'adaptar els docents a la nova societat, sinó que les institucions també. Són dos processos que van agafats de la mà. 

Finalment, penso que, amb l'ajuda d'aquesta assignatura, aniré adquirint les competències d'alfabetització digital que considero que s'han de tenir per tal de, en un futur, poder-les ensenyar als meus alumnes. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada